SAMOPOŠTOVANJE

Ovde možete pisati teme o hobiju, sportu, ishrani ... koje ne moraju biti u vezi sa osnovnom temom ovog foruma

Moderator: admin

Post Reply
User avatar
nale
Posts: 180
Joined: 13 Dec 2009, 19:46

SAMOPOŠTOVANJE

Post by nale » 16 Oct 2012, 13:42

Seren Kjerkegor. . . "Kada melanholik, potišteno želi da se reši života, sebe, nije li to zato što on neće da iskreno i rigorozno voli sebe? Kada se čovek preda očajanju zato što ga je svet ili neka osoba ostavila, neverno ga izdavši, koja je onda njegova greška, osim što ne voli sebe na pravi način."

Teško je znati da li smo rodjeni sa samopoštovanjem, a onda ga negde izgubili, ili da li smo rodjeni bez njega i nikada nismo dobili šansu da ga razvijemo. U svakom slučaju, nedostatak samopoštovanja (ono što nazivamo niskim samopoštovanjem) je bolan poremećaj i može da se posmatra i kao mentalna i duhovna rana.

Čak i u slučaju da se deca rađaju sa prirodnim rezervoarom samopoštovanja, njima je potrebna potvrda ljudi iz okruženja kako bi razvili osećaj sopstvene vrednosti. Ljubav i pažnja su najvažniji oblici potvrde. Nažalost, ponekad se stvari ne razvijaju kako bi trebalo i deca ne dobijaju dovoljno nege koja im je potrebna da bi napredovala. Umesto toga ona bivaju zanemarena, napuštena, a ponekad i zlostavljana. Posledica toga je da deca nesvesno počinju da pretpostavljaju da nešto sa njima nije u redu. Oni ne žele da veruju da su odrasli oko njih loši (ovo bi bilo suviše zastrašujuće), tako da izvode zaključak da su oni sami loši ili pogrešni. Ako su pogrešni, onda pretpostavljaju da su bezvredni.

Zapostavljanje može da varira od blagog do izraženog. Zlostavljanje može da bude seksualno, verbalno ili fizičko. Posramljivanje deteta je najgori oblik verbalnog zlostavljanja. To krade detetu pozitivnu sliku o samom sebi. (Važno je napomenuti da se sva zapostavljanja i zlostavljanja ne javljaju unutar doma. Mnoga deca se zapostavljaju i zlostavljaju u skoli.)


Nije uvek lako izmeriti odnos između stepena zapostavljanja ili zlostavljanja i nečijeg nivoa samopoštovanja. Obično, što ste više bili zapostavljeni ili zlastavljeni, imate manje samopoštovanja. U svakom slučaju, to nije jedini faktor koji treba da se razmotri kada pokušavamo da izmerimo uticaj zapostavljanja i zlostavljanja na nečije samopoštovanje. Takodje, treba razmotriti nivo senzitivnosti sa kojim se svako dete rađa i izolaciju koja može da bude prisutna tokom njihovog odrastanja.

Ponekad zapostavljenost i napuštenost ne moraju da proisteknu iz nedostatka ljubavi, već da budu nenamerni. Na primer, smrt roditelja nije namerna, ali ga dete doživljava kao napuštanje. Mnoga deca se osećaju napušteno samo zato što njihovi roditelji moraju da rade. Čak i kada je zanemarivanje nenamerno, uticaj je isti. Deca osećaju da nešto nije u redu sa njima, i razvijaju nisko samopoštovanje. Kada mi je bilo pet godina, moja majka se jako razbolela i poslali su me kod bake. Nisam namerno bila napuštena, ali sam se osećala napuštenom i zanemarenom. Kada sam se vratila kući, više nisam bila ono isto dete i napuštanje koje sam doživela je doprinelo mom niskom samopoštovanju.
Trauma, čak i ona koja nije u vezi sa zanemarivanjem i napuštanjem, takodje može da uskrati detetu samopoštovanje. To je zato što deca obično misle da su oni loši kada im se nešto loše desi. (Nenamerna trauma može da bude saobraćajni udes, duža bolest, doživljaj straha itd.) To je takođe i kulturološko uverenje. Ljudi vekovima povezuju bezbrižan život sa sopstvenom vrednošću. Oni misle da su loši kada im se dese “teška vremena”, a da su dobri kada svega ima u izobilju. U Bibliji, Jov pita Boga zašto trpi tolike nevolje kada je tako dobar sluga.

Roditelji su takođe kao ogledalo i treba da reflektuju sliku ljupkosti i milosti svojoj deci. Kada su roditelji skloni osećaju stida ili imaju nisko samopoštovanje, oni reflektuju negativnu sliku svojoj deci koja iz toga zaključuju (nesvesno) da su i oni isto tako pogrešni. Tako roditelji deci prenose osećaj stida i nisko samopoštovanje, čak i kada se trude da budu dobri roditelji.

Jednom kada dete počne da stekne nisko samopoštovanje, ono počinje samo od sebe da se hrani. Zbog loše slike o sebi, deca nisu sposobna da kompenzuju zanemarivanje i zlostavljanje tako što će voleti sama sebe. Ona takođe nisu u mogućnosti da prihvate male doze ljubavi koje im pružaju roditelji ili drugi ljudi koje sreću tokom svog odrastanja. Ovo postaje okidač za još veći osećaj stida i još niže samopoštovanje, što dalje prouzrokuje ostale bolne emocije i stanja kao što su:


hronična nesigurnost
hronična uznemirenost
depresija
osećaj otuđenosti
usamljenost
nezajažljiva glad za ljubavlju
preterani strah od napuštanja i odbacivanja
osećaj lišavanja
osećaj praznine
konfuzija ili strah kada je ljubav dostupna
uznemirenost kada se stvari odvijaju dobro
neki oblik zavisnosti

Brojni su načini na koje ova bolna osećanja mogu da utiču na nečiji život. Neko će postati bolno stidljiv, dok će neko imati iluziju veličanstvenosti kako bi kompenzovao lošu sliku o sebi. Nekima će nedostajati ambicija, dok će neko biti preterano ambiciozan. Mnogi će početi da udovoljavaju ljudima, dok će neki otići u drugu krajnost i postati asocijalni. Jedna od najozbiljnijih posledica niskog samopoštovanja je samoprezir koji rezultira samosakaćenjem.

Većina ljudi sa niskim samopoštovanjem trpi emocionalni bol. Na sreću, taj bol može da postane most ka psihološkom isceljenju. U jednom trenutku, bol postaje identifikovani problem. Tada je osoba spremna da zatraži pomoć.

(Susan Peabody)
Last edited by nale on 16 Oct 2012, 21:08, edited 2 times in total.

User avatar
nale
Posts: 180
Joined: 13 Dec 2009, 19:46

Re: SAMOPOŠTOVANJE

Post by nale » 16 Oct 2012, 14:54

Kako izgraditi samopoštovanje


Želim da počnem tako što ću reći da je nekim ljudima potrebno da rade više od drugih kako bi povratili samopoštovanje i dvostruko više da bi ga održali. Bilo bi lepo kada bismo jednom kada se osetimo dobro u svojoj koži mogli da zadržimo to osećanje, ali obično to ne biva tako. Samopoštovanje može da deluje nedostižno. Jednog trenutka je tu, a sledećeg trenutka izgleda da je isparilo. Takođe, želim da naglasim da, dok će vam jedne sugestije pomoći da izgradite samopouzdanje uz pomoć sopstvene potvrde sebe, druge preporuke će vas ohrabriti u tome da koristite potvrde drugih ljudi kako biste poboljšali svoje samopoštovanje. Ovo može da deluje kontradiktorno. Mnogi ljudi veruju da možemo da volimo sebe bezuslovno oslanjajući se na unutrašnje izvore i da nema potrebe za potvrdama spolja. Kako god, ja osećam da su nam potrebne potvrde spolja. Mi smo samo ljudi, i bez obzira koliko snažno verujemo u sebe, potrebno nam je malo podrške. Ono što je važno da zapamtimo je da potvrda sebe prvo treba da dođe od nas samih i da je to važnije od onog čto drugi misle o nama.

1. Usvojite stav o samoprihvatanju i samoljubavi. Ovo znači istinsko razumevanje da ste vredna osoba bez obzira na nedostatke. Ovo treba da bude nepromenjiv stav.
2. Jednom kada ste prihvatili svoju vrednost kao ljudsko biće, provedite neko vreme fokusirajući se na svoje specifične osobine. Ovo poboljšava vašu osećaj sopstvene vrednosti. Nemojte samo da preterate.
3. Kao deo vaše nove pozitivne kampanje, naučite kako da nadredite nove informacije starim negativnim otiscima.(Negativni otisci su sve one štetne i neprikladne stvari koje su vam ljudi govorili tokom odrastanja). Ovo je najbolji način da umanjite neprikladno samokritikovanje koje srozava samopoštovanje.
4. Povratite svoje samouvažavanje (u smislu ponosa ili zadovoljstva koje proizilazi iz):
Samodiscipline
toga što ste odgovorni
toga što poštujete svoj sopstveni sistem vrednosti
toga što se dobro nosite sa nedaćama
Samouvažavanje, koje predstavlja jedan vid uslovne ljubavi, nije u suprotnosti sa činjenicom da treba bezuslovno da volite sebe. Oba koncepta su bitna da bi se održalo samopoštovanje. Potrebno je da nađete balans između bezuslovne ljubavi prema samom sebi i ohrabrivanja sebe da činite stvari koje će prouzrokovati samouvažavanje.
5. Okružite se, kad god je to moguće, ljudima koji vas afirmišu (ljudima koji vas vole upravo takve kakvi ste). Sviđalo se to vama ili ne, odnosi sa drugim ljudima mogu da srozaju vaše samopoštovanje. Tako da pažljivo birajte svoje prijatelje. Kada ste bili mali, niste imali ovaj izbor, kao odrasla osoba imate slobodu da birate većinu ljudi kojima ćete se okružiti.
6. Razmislite o čitanju knjiga koje govore o tome kako se gradi samopoštovanje i kako se zaceljuje dete unutar vas. Ovo stvara svest, koja je važan stepenik u prevazilaženju niskog samopoštovanja.
7. Upoznajte sebe – ko ste, svoje vrednosti, potrebe, želje, ukus itd. Kako možete vrednovati nešto što ne poznajete?
8. Prestanite da pokušavate da budete savršeni. Niko nije savršen. Svi živimo u senci savršenstva i savršeno smo nesavršeni.
9. Činite lepe stvari za sebe. Vodite računa o sebi. Ovo staranje o sebi potvrđuje vaš osećaj sopstvene vrednosti.
10. U isto vreme, činite lepe stvari za druge. Treba da postoji neka vrsta balansa između vođenja računa o sebi i ukazivanja pažnje drugima.
11. Prestanite da poredite sebe sa drugima. Vi ste posebni na svoj način i to je stav koji treba da imate o sebi.
12. Naučite da primate, posebno ako ste osoba koja udovoljava ljudima i koja drži monopol nad davanjem. Prestanite da odbijate komplimente i da vraćate poklone. Pustite ljubav da udje.
13. Budite kreativni. Svako ima talenat koji treba da koristi. Ovo stimuliše samozadovoljstvo i pojačava pozitivne misli o sebi.
14. Založite se za sebe, pogotovo ako obično to ne činite. Zapamtite da vrednujete ono o čemu vodite računa. Zalagati se za sebe znači:
Postavljanje granica (reći ne)
Iskazivanje svog mišljenja
Sklanjanje od zanemarivanja i zlostavljanja
Biti samouveren kada je to prikladno
Ne izvinjavati se više kada niste učinili ništa pogrešno
15. Izvinite se ukoliko ste povredili nekog. Ako ste kozavisni, uverite se prvo da ste strana koja je kriva. Kozavisne osobe su poznate po tome da se izvinjavaju samo da da bi održale mir ili zbog nepotrebnog osećaja krivice.
16. Da biste zaštitili novonađeno samopoštovanje, pripremite se mentalno za one trenutke kada će vas ljudi vući dole (ljudi koje ne možete da izbegnete, kao što su kolege na primer). Naučite kako da ih ne uzimate previše ozbiljno, kao i da filterišete neprikladnu kritiku.
17. Neki ljudi ne mogu samo da se probude jednog dana, nakon godina obezvrednjivanja samih sebe, i da odjednom uvide da su vredna bića. Ukoliko je ovo vaša istina, možda vam je potrebno nešto što će da posluži kao ogledalo ljubavi koju niste dobili od svojih roditelja dok ste odrastali. Možda će vam biti potreban dramatični obrt svesti pre nego što pošnete da primenjujete samprihvatanje. Ovaj obrt svesti može da se dogodi ukoliko se okrenete ljubavi “Više Sile”. Drugim rečima, kada znate da ste voljeni bezuslovno od strane dobronamerne sile u univerzumu, nekada je lakše da se ponovo zagledate u sebe i zaključite da ste vredna i dragocena osoba.
Ukoliko vredno radite na gradjenju svog samopoštovanja, već ste učinili veliki korak napred. Vaš život će se promeniti i bićete iskreno srećni-možda prvi put u životu. A, biće sve bolje i bolje. Nema kraja sreći, kada volite sebe.

(Susan Peabody)

mara
Posts: 25
Joined: 26 Sep 2011, 01:02

Re: SAMOPOŠTOVANJE

Post by mara » 07 Nov 2012, 13:44

sve je ovo lepo i tako treba da se radi ali kad udaRE EMOCIJE ..stres.....impulsivnost..problemi ...sta onda....sve se zaboravi bar ja......e zato ja moram da treniram a kad udjem u formu upisacu i kik boks a mozda opet jahanje jer ga obozavam ..ako budem imala para za to......

Post Reply